Studie naar wegvriendelijke vrachtwagenbanden
Begin 80-er jaren heeft onderzoek, uitgevoerd door de OECD, aangetoond dat vervanging van dubbele banden door een enkele breedband ongeveer een verdubbeling van de schade aan de wegen veroorzaakt. Door de bandenindustrie is dit steeds aangevochten. In 1996 is in het kader van het EG-programma COST het initiatief genomen om samen met de betreffende industrie, de voor- en nadelen van breedbanden voor het Europese wegenet te onderzoeken. De onderzoekscommissie die is ingesteld kreeg de codenaam COST 334 ?Effects of wide single tyres and dual tyres?. De opdracht was om naast de effecten op de schade aan de wegen ook andere mogelijke effecten te onderzoeken (veiligheid, milieu) en deze te laten resulteren in een soort overall kosten/baten-analyse. In COST 334 hebben vertegenwoordigers van een 18-tal Europese landen deelgenomen. Nederland heeft actief geparticipeerd in deze COST 334. De eindrapportage is eind 2001 afgerond en de resultaten zijn in juni 2002 uitgebreid in een speciale Workshop gepresenteerd. In de eindrapportage van COST 334 wordt een aanbeveling gedaan om in toekomstige Europese regelgeving eisen te gaan stellen aan de wegvriendelijkheid van vrachtwagenbanden. Ter onderbouwing van het Nederlandse standpunt voor de te kiezen limietwaarden is door de DWW een beperkte vervolgstudie uitgevoerd op een doorvertaling van de resultaten van de door de COST 334 gemaakte macro economische analyse naar de Nederlandse situatie.In de voorliggende rapportage worden zowel de belangrijkste conclusies van de COST 334 studie behandeld, als wel de resultaten van de vervolgstudie voor de specifiek Nederlandse situatie.