Omgevingsanalyse prijsbeleid verkeer en vervoer
Prijsbeleidmaatregelen zijn al jaren een onderwerp van onderzoek en discussie. Zowel op rijksniveau door de congestie op het hoofdwegennet als op gemeentelijk niveau door dichtsklibbende binnensteden. Parkeerbeleid is een effectief instrument gebleken en wordt op grote schaal toegepast, maar er zijn wellicht nog andere instrumenten of aanpassingingen mogelijk aan bestaande instrumenten. De vraag of er kansrijke prijsbeleidmaatregelen zijn en op welke manier deze instrumenten zouden moeten worden ingebed, vormt de aanleiding voor deze studie. Eerst is er een literatuurstudie vericht naar de prijsbeleidmaatregelen rekeningrijden, kilometerheffing, betaalstroken, tolwegen, betaald parkeren en verblijfsheffing. Bij de bestudering van de literatuur is onder andere gekeken naar de aard van de maatregel, de wijze van introductie, draagvlak en issues. Daarna hebben interviews plaatsgevonden met experts (bijvoorbeeld vertegenwoordigers van belangenorganisaties). In de interviews is o.a. gevraagd naar knelpunten en voorwaarden bij prijsbeleid. De conclusies die naar aanleiding van de literatuurstudie en de interviews zijn getrokken hebben betrekking op de relatie overheid-maatschappij, beleidsinhoud en beleidseffecten. Op basis van de conclusies is de aanbeveling gedaan om het prijsbeleid in dialoog te ontwikkelen.