Calibration of Safety Factors for wave impact on Hydraulic Asphalt Concrete Revetments : WTI cluster C

De vermoeiing van asfaltbekledingen op dijken door golfaanval (faalmechanisme AGK) wordt doorgaans beoordeeld met het Golfklap model (in WTI2017 WaveImpact genoemd), waarbij de vermoeiing van een asfaltbekleding door een reeks golfinslagen in een storm wordt berekend. Voor WTI2017 is het Golfklap model in een probabilistisch model geïmplementeerd. In dit rapport zijn semi-probabilistische veiligheidsfactoren afgeleid met behulp van dit model, om niveau 2a toetsingen voor dit mechanisme mogelijk te maken. Gebaseerd op toetsgegevens van voorgaande toetsrondes is een realistisch bereik van de verschillende invoerparameters bepaald. Dit resulteert in een set cases die representatief kan worden geacht voor het areaal aan bekledingen in Nederland. Gebaseerd op deze verzameling cases zijn met behulp van probabilistische berekeningen relaties tussen faalkansen en veiligheidsfactoren bepaald. Dit is gedaan door voor verschillende cases met ontwerpen te maken met verschillende veiligheidsfactoren, zodanig dat ze precies aan de toetsregel voldoen. Vervolgens zijn hierbij faalkansen uitgerekend met een probabilistische berekening. Dit resulteert in een relatie tussen faalkanseis en benodigde veiligheidsfactor. De afgeleide veiligheidsfactoren maken het mogelijk asfaltbekledingen op semiprobabilistische basis te toetsen op falen door golfaanval. Dat betekent dat de toetsing qua vorm gelijk is aan voorgaande toetsronden, terwijl tegelijkertijd de nieuwe veilgheidsfilosofie en nieuwe normen zijn verwerkt in de veiligheidsfactoren. De veiligheidsfactoren verschillen per deelgebied in Nederland (afhankelijk van de randvoorwaarden) en voor verschillende asfaltkwaliteitsklassen. Deze kwaliteitsklassen worden bepaald aan de hand van de variatiecoëfficiënt van de breuksterkte. De veiligheidsfactoren gevonden in de kalibratie zijn toegepast op een test casus met verschillende dijkvakken om de toepasbaarheid te beoordelen. De resultaten van deze casus laten zien dat de afgeleide veiligheidsfactoren voldoende veilig zijn en het mogelijk maken niveau 2a toetsingen van asfaltbekledingen voor falen door golfklap uit te voeren.

Datum rapport
1 december 2014
Auteurs
Kanning, W., Klerk, W.J.
Auteur
W.J. Klerk, W. Kanning
Uitgever
Deltares.
Annotatie
111 p. 
WTIC-2014-P3-20141204_MB2FDMR_1209431-010-ZWS-0002
With ref.
Wit app.
Tab., fig.
Client: RWS, WVL
With Dutch summary
Documentnummer
603645