Onderscheidend vermogen SCB-proef

De SCB-proef (Semi Circular Bending Proef) is een indirecte trekproef die ontwikkeld is om de scheurgroeiweerstand of de breuktaaiheid van een materiaal te bestuderen. Sinds enkele jaren wordt bestudeerd of deze proef ook gebruikt kan worden voor functionele specificatie van asfalt. In dit rapport wordt een onderzoek naar de herhaalbaarheid van het onderscheidend vermogen van de SCB-proef voor DAB0/16-asfaltproefstukken beschreven. Om dit onderscheidend vermogen te bepalen zijn drie parameters, het bitumenpercentage, een bitumensoort en een verdichtingsgraad, worden vijf SCB-proeven uitgevoerd conform de proefomschrijving van de DWW (IL-R-98.38). Uit de resultaten blijkt dat de herhaalbaarheid van de SCB-proef voor DAB0/16, een asfaltmengsel dat veel op Nederlandse wegen wordt gebruikt, uitstekend is. Verder blijkt dat de proefstukken waarvan bekend is dat ze scheurgevoelig zijn, zoals verwacht, een lage breuktaaiheid hebben en proefstukken die scheurongevoelig zijn een hoge breuktaaiheid hebben. Op basis van deze resultaten is het aan te bevelen een vervolgonderzoek te starten om de reproduceerbaarheid te bepalen. Dit onderzoek dient te worden uitgevoerd bij meerdere laboratoria, met proefstukken van verschillende leveranciers en mogelijk met meerdere asfaltsoorten.

Datum rapport
1 september 2000
Auteurs
Hofman, R.
Auteur
Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Dienst Weg- en Waterbouwkunde (RWS, DWW), Afdeling Infrastructuur, Laboratorium Materialen (IL); R. Hofman
Uitgever
RWS, DWW.
Annotatie
14 blz.
graf.
Rapportnr. IL-R-00.96
SCB=Semi Circular Bending
Dossiernr. ASF/TWAO/F
Documentnummer
331109