Lichtgevend asfalt?
In Nederland worden veel wegen ’s avonds en ‘s nachts verlicht. Dit gebeurt zowel binnen als buiten de bebouwde kom en van fietspaden tot snelwegen. Voor deze openbare verlichting is een enorme hoeveelheid energie nodig, wat ook een forse CO2-emissie betekent. Dura Vermeer heeft Luminumpave, een lichtgekleurd asfalt, ontwikkeld om de openbare verlichting te reduceren. De lichtere kleur ten gevolge van een lichtgekleurde steen en een blank bitumen heeft ook een effect op de verkeersveiligheid en op de thermische eigenschappen van het asfalt. In het kader van een ITC-samenwerkingsovereenkomst met Rijkswaterstaat is in september 2011 op de A35 ter hoogte van Hengelo een proefvak aangelegd. Naast een referentievak van een standaard toplaag van tweelaags ZOAB 8 zijn drie varianten Luminumpave aangebracht (ZOAB 8 met zwart bitumen, ZOAB 8 met blank bitumen en SMA 11 met blank bitumen) met een totale lengte van 625 meter. Het doel hiervan was het onderzoeken van de geschiktheid als deklaag op een snelweg en het kwantificeren van het effect op de openbare verlichting. De uitgevoerde onderzoeken en metingen hebben zich geconcentreerd op:
- de civieltechnische eigenschappen om de toepasbaarheid te beoordelen;
- de lichtreflectie eigenschappen om de reductie in verlichting te kwantificeren.
Uit het civieltechnisch onderzoek kan worden geconcludeerd dat Luminumpave geschikt is voor toepassing op snelwegen. Uit het verlichtingsonderzoek is gebleken dat een reductie van de openbare verlichting van ruim 40% mogelijk is. Dit zou een enorme energiebesparing en daarmee samenhangende reductie van de CO2-emissie betekenen. Ook op onverlichte wegen lijkt een lichtgekleurde deklaag zeer interessant. De zichtbaarheid van een lichtgekleurd wegdek is namelijk veel beter dan dat van een standaard (donkergekleurd) wegdek.