Evaluatie van een pilot-onderzoek naar mogelijke waterstofverbrossing van een voorgespannen betonnen viaduct

Ten behoeve van het vaststellen of er sprake kan zijn van gevoeligheid voor waterstofverbrossing van voorspanstaal is een plan van aanpak opgesteld voor een basisonderzoek aan een betonconstructie waar een verdenking bestond ten aanzien van gevoeligheid voor waterstofverbrossing. Deze aanpak is toegepast op het viaduct Oosterhout in de A 27. Gebleken is dat in het viaduct daadwerkelijk voorspanstaal is toegepast, dat gevoelig is voor waterstofverbrossing. Het basis-onderzoek bestond uit de volgende delen: voorbereiding (dossieronderzoek); veldonderzoek; laboratoriumonderzoek; rapportage. In het onderhavige rapport wordt een eerste evaluatie gegeven van het pilotonderzoek. Op grond van die evaluatie zijn adviezen gegeven voor aanpassing van het plan van aanpak. In het rapport is ook ingegaan op de betrouwbaarheid van de onderzochte constructies in relatie tot de betrouwbaarheid van het onderzoek. Dit is beperkt gebleven tot een overwegend kwalitatieve beschouwing, toegelicht met enige rekenvoorbeelden. Op grond daarvan zijn voorstellen voor verbetering van het onderzoek gegeven. Verder is ingegaan op de noodzaak van het monitoren of versterken van constructies ter verbetering van de betrouwbaarheid. De beschouwingen zijn gebaseerd op kennis die is opgedaan bij en naar aanleiding van een basisonderzoek aan één viaduct met verdacht voorspanstaal. Zodra meer gegevens en ervaringen zijn opgedaan is het gewenst om de beschouwingen te heroverwegen.

Datum rapport
10 april 2000
Auteurs
Siemes, A.J.M.
Auteur
A.J.M. Siemes : TNO Bouw
Uitgever
TNO.
Annotatie
33 p.
Tab., fig.
(TNO-rapport ; 2000-BT-MK-R0063/01)
Projectnr.: 006.00719/01.01
Documentnummer
320498