Veiligheidsaspecten van nieuwe energiedragers bij Clean Energy Hub
In de binnenvaart is een transitietraject gaande bij de energiedragers voor de voortstuwing van de schepen. Gasolie zal de komende jaren worden vervangen door nieuwe energiedragers die schoner en duurzamer zijn. In een eerdere studie is aangetoond dat de belangrijkste verschillen qua omgevingsveiligheid tussen de energiedragers optreden bij het bunkerproces. In deze studie wordt onderzocht wat het betekent voor de omgevingsveiligheid wanneer verschillende energiedragers worden gecombineerd op één locatie tot een zogenaamde “Clean Energy Hub” (CEH). Dit onderzoek is beperkt tot vier alternatieve energiedragers: methanol, waterstof, LNG en batterijen. Voor dit onderzoek is een fictieve CEH gedefinieerd als grondslag voor de kwantitatieve risicoanalyses (QRA). Aan de hand daarvan zijn vier onderzoeksvragen beantwoord:
1. Welke energiedragers zouden juist wel of juist niet gelijktijdig kunnen worden gebunkerd?
2. Welke maatregelen zijn er nodig voor het veilig en gelijktijdig bunkeren van verschillende energiedragers?
3. Hoe kunnen deze bunkerpunten met nieuwe energiedragers veilig worden bevoorraad via water en land?
4. Wie is bevoegd om de maatregelen voor het veilig bunkeren en bevoorraden van bunkerpunten te bekrachtigen en welke rol zouden ze kunnen vervullen voor de ontwikkeling van veilige en toekomstbestendige laad- en tankpunten voor de binnenvaart?