Verhardingstechnische consequenties versobering ROA : verhardingstechnische verkenning in het kader van het project Ontwerp Basiskwaliteit Autosnelwegen

In het kader van de herziening van de Richtlijnen Ontwerp Autosnelwegen heeft het hoofdkantoor de AVV opgedragen om na te gaan of door verantwoorde variaties op de ROA-normen een kostenbesparing mogelijk is. Naast de onderdelen dwarsprofiel, alignement en knooppunten en aansluitingen, werden ook aanzienlijke besparingen verwacht op het onderdeel verhardingen. In dit kader heeft de DWW voor de AVV een studie uitgevoerd. In deze studie is de benodigde verhardingsdikte berekend voor een aantal varianten van de rijbaanindeling. Hierbij zijn ook zogenaamde dynamische rijbaanindelingen in beschouwing genomen. Rekening is gehouden met aspecten zoals de ontwerpsnelheid, het al dan niet aanwezig zijn van een vluchtstrook en het al dan niet gelden van een inhaalverbod voor vrachtwagens en, voor de dynamische indelingen, de onderlinge beïnvloeding van de rijsporen in spits- en buitenspitsindeling. Naast de dimensioneringsberekeningen is tevens een aantal andere verhardingstechnische voor- en nadelen beschreven en is een aantal witte vlekken in kaart gebracht.

Datum rapport
1 januari 2000
Auteurs
Dommelen, A.E. van, Hooimeijer, R.H.
Auteur
Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Dienst Weg- en Waterbouwkunde (RWS, DWW); A.E. van Dommelen; R.H. Hooimeijer
Uitgever
Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Dienst Weg- en Waterbouwkunde (RWS, DWW).
Annotatie
17 p.
ill.
Rapportnr. W-DWW-2000-094
Documentnummer
50591