Backcast LMS : vergelijking prognose en waargenomen ontwikkeling
De verkeersmodellen LMS en NRM zijn een belangrijke basis voor de onderbouwing van beleid en besluiten van IenW. Afgelopen jaar hebben Rijkswaterstaat en ProRail een toets laten uitvoeren in de vorm van een backcast. In de backcast is met het LMS een prognose gemaakt voor een aantal jaren in het verleden (2004, 2010 en 2014). Door een vergelijking te maken met de gerealiseerde ontwikkelingen op basis van waarnemingen, ontstaat inzicht in de voorspellende waarde van het LMS. Significance concludeert in haar rapport dat het LMS in het algemeen de ontwikkeling van de totale afstand per vervoerwijze goed modelleert. De gemiddelde ontwikkeling voor de auto tussen 2004 en 2018 wordt goed gemodelleerd. De ontwikkeling op het HWN wordt licht onderschat. De ontwikkeling van de trein van 2004 wordt goed gemodelleerd in vergelijking met de waarnemingen. Dat geldt ook voor de fiets en het vervoer met Bus-Tram-Metro (BTM). De dalende trend van de kilometers als autopassagier wordt niet als zodanig gepresenteerd in het LMS. Uit een meer gedetailleerde analyse van de ontwikkeling per vervoerwijze komt een aantal verbeterpunten naar voren. Deze worden in het rapport verder toegelicht.