Veiligheid Nederland in Kaart [VNK] : Modellering en analyse van evacuatie : dijkringen 7, 14 en 36

Een onderdeel van het denken over en omgaan met overstromingsrisico?s is ook het nemen van maatregelen om schadelijke effecten van overstromingen te voorkomen of minder ernstig te laten zijn. Evacuatie van de inwoners van een bepaald gebied is een voorbeeld van een dergelijke maatregel, die er op is gericht om het aantal slachtoffers te verminderen. Een van de aspecten die een rol spelen bij evacuatie, is de tijd die benodigd is om alle mensen het overstroomde gebied uit te krijgen. De benodigde tijd voor evacuatie wordt bepaald door vier fases, t.w. besluitvorming, waarschuwing, respons en daadwerkelijke evacuatie. De laatste twee fasen in het evacuatieproces, respons en daadwerkelijke evacuatie zijn gemodelleerd met een evacuatiemodel. In dit rapport wordt een analyse gegeven van de mogelijkheden voor evacuatie van dijkringen 7, 14 en 36. In het kader van het project Veiligheid Nederland in Kaart (VNK) zijn inschattingen gemaakt van het aantal (dodelijke) slachtoffers ten gevolge van doorbraken voor drie dijkringen. De dijkringen 7 (Noordoostpolder), 14 (Zuid Holland) en 36 (Land van Heusden / de Maaskant) zijn beschouwd. Tevens zijn voor deze dijkringen de groepsrisico?s bepaald. Daarbij is gebruik gemaakt van de resultaten van de in dit rapport gegeven analyse van het evacuatieproces.

Datum rapport
1 september 2005
Auteurs
Cappendijk, P., Doef, M. van der
Auteur
Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Dienst Weg- en Waterbouwkunde (RWS, DWW); M. van der Doef; P. Cappendijk
Uitgever
RWS, DWW.
Annotatie
62 blz.
graf., krtn.
Rapportnr. DWW-2006-007
Project Veiligheid van Nederland in Kaart (VNK)
In opdracht van: Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Directoraat-Generaal Water
Documentnummer
326063