Is in- en uitvoegen bij tunnels veilig? : een verkeersveiligheidsonderzoek naar de ligging van in- en uitvoegstroken nabij tunnels

Behandelt de invloed van con- en divergentiepunten op de verkeersveiligheid van tunnelwegvakken in Nederland. Aan de hand van ongevalsgegevens, intensiteitsgegevens en wegvakgegevens is gevonden dat de ongevalsfrequentie toeneemt naarmate de afstand tussen de con- en divergentiepunten tot een tunnel afneemt. Met een globale analyse van ongevalspieken op tunnelwegvakken is onderbouwd dat er inderdaad een mogelijk causaal verband bestaat tussen de aanwezigheid van con- of divergentiepunten bij een tunnel en de ongevalsfrequentie. De oorzaak van dit verband is moeilijk aan te geven, aangezien een groot aantal factoren de verkeersveiligheid van tunnelwegvakken bepaalt.

Datum rapport
12 januari 2004
Auteurs
Bos, M.D. van den
Auteur
M.D. van den Bos
Uitgever
RWS, BD.
Annotatie
25 p.
ill.
Definitief
Versie 2
Namens de Bouwdienst hebben de volgende medewerkers hun medewerking verleend: P.T.W. Broeren, M. Heres, W.J.M. Hopman, W. Jansen, W.J.M. van de Logt
Documentnummer
325082