Is in- en uitvoegen bij tunnels veilig? : een verkeersveiligheidsonderzoek naar de ligging van in- en uitvoegstroken nabij tunnels
Behandelt de invloed van con- en divergentiepunten op de verkeersveiligheid van tunnelwegvakken in Nederland. Aan de hand van ongevalsgegevens, intensiteitsgegevens en wegvakgegevens is gevonden dat de ongevalsfrequentie toeneemt naarmate de afstand tussen de con- en divergentiepunten tot een tunnel afneemt. Met een globale analyse van ongevalspieken op tunnelwegvakken is onderbouwd dat er inderdaad een mogelijk causaal verband bestaat tussen de aanwezigheid van con- of divergentiepunten bij een tunnel en de ongevalsfrequentie. De oorzaak van dit verband is moeilijk aan te geven, aangezien een groot aantal factoren de verkeersveiligheid van tunnelwegvakken bepaalt.
- Datum rapport
- 12 januari 2004
- Auteurs
- Bos, M.D. van den
- Auteur
- M.D. van den Bos
- Uitgever
- RWS, BD.
- Annotatie
-
25 p. ill. Definitief Versie 2 Namens de Bouwdienst hebben de volgende medewerkers hun medewerking verleend: P.T.W. Broeren, M. Heres, W.J.M. Hopman, W. Jansen, W.J.M. van de Logt
- Documentnummer
- 325082