Optimalisatie HARAP : spoor 2a - Aanpassen rekendeel

Schepen met een diepgang groter dan 20 meter zijn tijgebonden en dienen zich bij het opvaren naar de haven van Rotterdam te houden aan tijpoorten, die aangeven gedurende welke tijdsperiode de vaart met tijgebonden schepen veilig kan plaatsvinden. HARAP is een softwarepakket dat tijpoorten berekent, waarin met behulp van probabilistische rekenmethodieken de kans op raken van bodem wordt bepaald voor verschillende combinaties van klassen. De uitvoer van HARAP berekeningen wordt omgezet naar tijpoorttabellen, welke door de loodsen gebruikt worden om de opvaarttijdstippen te bepalen. Dit onderzoek richt zich op herziening en verbetering van HARAP. Het project bestaat uit twee fasen. In de eerste fase is gestart met het grondig doornemen van HARAP, met als doel het opsporen van onvolkomenheden in het programma en verbeteringen van de optimalisatieprocedure. De tweede fase draait om het werkelijk aanpassen van HARAP aan de hand van het uit de eerste fase resulterende rapport. Deze fase is opgesplitst in twee sporen: spoor 2a: aanpassen rekendeel; en spoor 2b: aanpassen overige zaken. Dit rapport bespreekt spoor 2a. Aan de orde komt de optimalisatie van het rekendeel van HARAP (probleem en oplossing). Vervolgens wordt een beschrijving gegeven van de nieuwe versie van HARAP. Vervolgens worden de resultaten gepresenteerd van uitgevoerde runs met de nieuwe versie van HARAP, met conclusies en aanbevelingen voor verdere aanpassingen.

Datum rapport
28 juni 1999
Auteurs
Hoek, A. van der
Auteur
Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Adviesdienst Verkeer en Vervoer (RWS, AVV); A. van der Hoek
Uitgever
RWS, AVV.
Annotatie
19 p. 
ill
Documentnummer
220330