Materieel en Stallingen

Op 1 januari 2001 is de Wet personenvervoer 2000 in werking getreden. Deze wet maakt het mogelijk dat concessies voor openbaar vervoer worden aanbesteed. Aanbesteden kan leiden tot inefficiëntie. Een sterke nadruk in de aanbestedingen op nieuwe technologieën zal op zich niet de concurrentieverhoudingen aantasten, maar zal wel leiden tot kostenverhogingen die niet overeenkomen met het nut dat gebruikers en maatschappij er aan toekennen. Eén mogelijke bron van dergelijke problemen is gelegen in vraag en aanbod van busmateriaal en stallingen. Beide producten zijn noodzakelijke inputs voor het vervoerbedrijf om openbaar vervoersdiensten te kunnen ververrichten. Dit onderzoek geeft inzicht in hoeverre vraag en aanbod van busmaterieel en stallingen de beoogde kwaliteit en efficiency verbetering kunnen beperken.

Datum rapport
30 augustus 2004
Auteurs
Lieshout, R., Pelle, E., Rosenberg, F., Tummers, P., Vervoort, B.
Auteur
Transtec, SEO (Stichting voor Economisch Onderzoek); R. Lieshout, E. Pelle, F. Rosenberg, P. Tummers, B. Vervoort; Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Adviesdienst Verkeer en Vervoer (RWS, AVV)
Uitgever
Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Adviesdienst Verkeer en Vervoer (RWS, AVV).
Annotatie
51 p.
Bijl., ill.
Met samenv. in het engels
Begeleid door: 
-C. van der Maas, Ministerie van Verkeer en Waterstaat (V&W), Directoraat-Generaal Personenvervoer (DGP)
-F. Cohen, RWS, AVV
-P. van der Wilk, RWS, AVV
In opdracht van: Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Adviesdienst Verkeer en Vervoer (RWS, AVV)
Documentnummer
272424