Ga naar de inhoud
Naar homepage van openbaarmakingen, onderdeel van Rijkswaterstaat - Ministerie van Infrastructuur en WaterstaatRijkswaterstaatMinisterie van Infrastructuur en Waterstaat
Direct naar
  • over dit publicatieplatform
Rijkswaterstaat Publicatie Platform
  • Homepage
  • Open overheid
  • Overige publicaties
  • Ter inzage
  • over dit publicatieplatform
  1. Homepage ›
  2. Open overheid ›
  3. Onderzoeksrapporten ›
  4. Effect tariefdifferentiatie bij rekeningrijden

Effect tariefdifferentiatie bij rekeningrijden

Verslag van een onderzoek naar de verkeerskundige effecten van keuze van het tijdvenster bij het rekeningrijden. Doel van dit onderzoek was inzicht te verkrijgen in: -hoe weggebruikers zullen reageren op een andere keuze van het tijdsvenster bij rekeningrijden; -wat dit teweeg zal brengen in het patroon van verkeersintensiteiten op de routes met tolheffingspunten; en -hoe dit zal doorwerken op het congestieniveau op het traject en in de regio, alles afgezet tegen de situatie met een uniform tarief en een vast tijdsvenster 7-9 uur. Twee pijlers dragen het onderzoek: -Welke verkeerssituatie heerst ter hoogte van de heffingspunten/-trajecten? Dit betreft een evaluatie van veldgegevens teneinde te weten te komen hoe groot op elk traject de congestiedruk is, hoe het intensiteitspatroon verloopt en onder welke condities de tariefheffing er eigenlijk operationeel gaat worden; en -Hoe reageert het evenwichtsmechanisme onder uniform tarief en onder andere tariefvormen? Dit betreft een theoretisch onderzoek waarbij m.b.v. een model waarin in een corridor-achtige situatie de weggebruikers via nutsmaximalisatie hun vertrektijdstip selecteren het evenwichtsmechanisme in bestudeerd. De bevindingen uit het 2de deel zijn te theoretisch om direct toe passen in een veldsituatie en zijn daarom eerst vertaald in een aantal vuistregels. Met deze vuistregels is tenslotte per traject een inschatting gemaakt van de wenselijkheid van tariefdifferentiatie.

Datum rapport
1 januari 2001
Auteurs
Toorenburg, J.A.C. van
Auteur
J.A.C. van Toorenburg; Transpute
Uitgever
Transpute.
Annotatie

100 p.
bijl., ill

Contractnr.: DGP/M/BBR112233
Met samenv
Onderzoek in opdracht van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Directoraat-Generaal Personenvervoer (DGP)
Projectbegeleiding: H.J. Kleijn, H. van Mourik, M.R. Mulder, F. Hofman (Ministerie VenW, Rijkswaterstaat RWS, Adviesdienst Verkeer en Vervoer AVV), J.A. Tils (DGP), A.J. Vieveen, W.W. de Zeeuw (RWS, Directie Zuid-Holland ZH)

Documentnummer
130257
  • 130257.pdf (pdf, 15 MB)



Over deze site

  • Over dit publicatieplatform
  • Privacy
  • Copyright
  • Toegankelijkheid
  • Archief van deze site

Snel naar

  • Rijkswaterstaat Homepage
  • Rijkswaterstaat Standaarden
  • Rijkswaterstaat Beeldarchief
  • Rijkswaterstaat Data
  • Platform Participatie
  • Officiële bekendmakingen

Contact

Rijkswaterstaat kunt u bereiken via telefoon 0800-8002

of  stel hier online een vraag