Stroefheidsanalyse ZOAB wegvakken : oorzaken, maatregelen

Dit rapport beschrijft het onderzoek naar de oorzaken van de stroefheidsproblemen in Zuid-Holland, die begin 2004 zijn geconstateerd. Hierbij is gekeken naar de stroefheidsmetingen zelf, het verkeer en het gebruikte materiaal. Van de eerste twee invloeden kon op grond van hermetingen en benchmarking met de rest van het land worden uitgesloten dat zij de enige oorzaak vormden. Voor het materiaalonderzoek zijn uit zowel probleem- als referentievakken kernen genomen. Het steenslag hieruit is onderzocht op polijstweerstand (PSV), gehalte aan ronde oppervlakken, gehalte aan platte stukken en het type steen. Het grootste deel van de vakken met lage stroefheid bleek gebroken riviergrind als steenslag te bevatten. De steenslag is sneller versleten door de hoge verkeersintensiteit in de betreffende regio's, gecombineerd met weefbewegingen. Er is geadviseerd de eisen aan te passen door de polijstwaarde voor steenslag te verhogen naar 58 en steenslag met een percentage rond oppervlak niet langer toe te staan.

Datum rapport
14 januari 2005
Auteurs
Erkens, S.M.J.G., Fafie, J.J., Zwan, J.T. van der
Auteur
Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Dienst Weg- en Waterbouwkunde (RWS, DWW); J.J. Fafié; S.M.J.G. Erkens; J.Th. van der Zwan
Uitgever
RWS, DWW.
Annotatie
44 p.
ill.
Rapportnr. DWW-2005-003
Documentnummer
269363