ANKER : veilig op weg : bouwstenen voor een wettelijke verankering van het externe-veiligheidsbeleid inzake het vervoer van gevaarlijke stoffen
In het vierde Nationaal Milieubeleidsplan (2001) is aangekondigd dat het vervoer van gevaarlijke stoffen wordt verankerd in een wettelijke regeling. Om het besluit hierover gefundeerd te kunnen nemen, heeft het project ANKER in zes publicaties de mogelijkheden en de consequenties van een dergelijke regeling in kaart gebracht. Omdat dit onderzoek een globale, landelijke studie betreft en er geen locatiespecifiek onderzoek is gedaan, zijn er bij de berekeningen soms vereenvoudigende aannames gemaakt. Deze aannames zijn van invloed op de resultaten van de risicoberekeningen. Daarom is het een belangrijk gegeven bij de beoordeling van de voorgestelde maatregelen in de ANKER-publicaties voor het oplossen van EV-knelpunten en de inschatting van de uiteindelijke kosten. ?Gemiddeld? klopt het geschetste beeld, maar bij locatiespecifiek onderzoek kan blijken dat bepaalde locaties onterecht zijn bestempeld als knelpunt, terwijl andere wellicht juist niet als knelpunt zijn berekend. De gekozen maatregelen zijn daarom niet bedoeld om zonder meer uit te voeren. Ze zijn echter wel geschikt om een beeld te krijgen van de consequenties en de haalbaarheid van een wettelijke verankering van het externe veiligheidsbeleid waar het gaat om het vervoer van gevaarlijke stoffen.