Keuzemarkering voor een innovatieve infrastructuur : een begrijpelijkheidsstudie

Begrijpelijkheidsstudie naar keuzemarkering op rijbanen van autosnelwegen. Keuzemarkering is een onderdeel van dynamische rijbaanindeling, waar in de spits een extra rijstrook wordt gecreëerd door het gebruik van smallere rijstroken waarbij de vluchtstrook intact blijft. Bij de keuzemarkering worden de spitsindeling en buitenspitsindeling tegelijkertijd op de weg getoond. Er is onderzocht of keuzemarkering een alternatief zou kunnen zijn voor dynamische markering. In dat laatste geval wordt alleen die markering getoond die op dat moment geldt. De begrijpelijkheidsstudie is uitgevoerd met proefpersonen in een rijsimulator.

Datum rapport
1 januari 2002
Auteurs
Martens, M.H., Ridder, S.N. de
Auteur
TNO Technische Menskunde (TNO TM); M.H. Martens, S.N. de Ridder
Uitgever
TNO Technische Menskunde (TNO TM).
Annotatie
69 p.
ill
Rapportnr.: TM-02-C015
Met samenv. in het eng. en ned.
Onderzoek in het kader van het project 'Keuzemarkering dynamische aanbieding' in opdracht van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Adviesdienst Verkeer en Vervoer (RWS, AVV)
Projectbegeleiding H. Kwint, O.G.P. Tool
Documentnummer
85832