Communicatie(systemen) in crisissituaties in het stads- en streekvervoer : Resultaten aanvullend verkennend onderzoek over het gebruik van de noodknop

In de periode april t/m juni 2008 is een verkennend onderzoek uitgevoerd naar communicatie(systemen) in crisissituaties in het stads- en streekvervoer (Eindrapportage met kenmerk 2008-1624u/JB/EB/cvh, d.d. 27 juni 2008). Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft aan PwC en VKA gevraagd om een kort aanvullend onderzoek te doen, specifiek gericht op de vragen die in het AO Sociale Veiligheid van 10 december 2008 zijn gesteld.
Het aanvullend verkennend onderzoek moet antwoord geven op de volgende vragen:
Welke communicatiesystemen gebruiken de vervoerbedrijven in het stads- en streekvervoer voor de noodcommunicatie tussen chauffeur en centrale verkeersleiding?Sinds wanneer zijn deze communicatiesystemen in gebruik?Functioneren deze communicatiesystemen ook na stroomuitval? Zo ja, tot hoeveel tijd na stroomuitval?Wat is de beschikbaarheid van deze communicatiesystemen in de praktijk? In hoeveel gevallen is stroomuitval en/of overbelasting van het netwerk de oorzaak van het niet beschikbaar zijn?Welke alternatieve systemen zijn er en wat zijn de kosten (in orde van grootte, al dan niet ten opzichte van de huidige GSM-technologie) van deze systemen? Is de beschikbaarheid van deze alternatieve systemen gewaarborgd?Wat zijn de ervaringen van de vakbonden met deze communicatiesystemen bij noodcommunicatie?

Datum rapport
28 januari 2009
Auteurs
Beckers, E., Hendriks, A., Schütz, S.
Auteur
Edwin Beckers (PwC); Saskia Schütz (PwC); André Hendriks (VKA)
Uitgever
PricewaterhouseCoopers (PwC), Verdonck, Klooster & Associates (VKA).
Annotatie
2009-0211/EB/SS/AH/cc

14 p.
Documentnummer
389315