Effecten van circulaire goederenstromen op de vaarwegen : prognose naar de toekomst

In het kader van de afspraken over verduurzaming en een circulaire economie (Greendeals NL en EU, Schone Lucht Akkoord, Klimaatakkoord) ontstaan er steeds meer circulaire goederenstromen (recycling). Als stimulerende partij in de vergroening en circulaire economie, maar ook als beheerder van de (hoofd)vaarwegen, is het van belang dat de Rijksoverheid zo goed mogelijk in kan schatten w welke veranderingen naar verwachting in deze circulaire stromen gaan optreden en wat deze voor het vaarwegennetwerk gaan betekenen.

Het doel van de opdracht is om inzicht te verkrijgen in welke goederenstromen er over de Nederlandse (hoofd)vaarwegen (per vaarroute specifiek) en met name welk soort schepen (Klasse, duw, container, gevaarlijke stoffen, etc.) voor deze stromen zorgdragen. Daarbinnen moet inzicht te krijgen welke circulaire stromen (container of bulk) reeds over het water getransporteerd worden en welke voor de toekomst kansrijk zijn om over het water getransporteerd te worden. Tevens heeft dit onderzoek ten doel gesteld om met bovenstaande als gegeven inzicht te krijgen welk effect zo’n gegeven groei (circulaire goederenstromen) gaat hebben op het capaciteitsbeslag en het mogelijke effect op de veiligheid voor de scheepvaart en de infrastructuur.

Datum rapport
8 november 2021
Auteurs
Geest, W. van der, Leeuw van Weenen, R. de, Mol, J.
Uitgever
Panteia. In opdracht van Ministerie van Infrastrutuur en Waterstaat (DGLM) ; Rijkswaterstaat (RWS)