Begrenzing op bestelling : resultaten van een praktijkproef met snelheidsbegrenzing van bestelauto's en lichte vrachtauto's
De snelle groei van het bestelautopark en de toename van het aantal verkeersslachtoffers en de emissies die aan deze voertuigen zijn gerelateerd, zijn een toenemende bron van zorg van de Nederlandse en Europese beleidsmakers. Wagenparkbeheerders worden geconfronteerd met relatief hoge kosten van bestelauto?s (brandstof, onderhoud, schades). Snelheidsbegrenzers zouden chauffeurs ?helpen? bij een meer economische en veilige rijstijl. In opdracht van Novum is een grootschalige praktijkproef met begrenzers opgezet waaraan 16 bedrijven, met in totaal 177 bestelauto?s en 30 vrachtwagens in de categorie 3,5 tot 12 ton hebben meegedaan. In de proef is gekeken naar de effecten van begrenzers op brandstofverbruik, onderhoud, schades en bekeuringen. Daarnaast is onderzocht hoe de begrenzer door chauffeurs en wagenparkbeheerders wordt ervaren.