Verstedelijking en verkeersveiligheid
Als aanvulling op de Visie Verstedelijking en Mobiliteit van het ministerie van Verkeer en Waterstaat geeft deze studie materiaal voor de beoordeling van verstedelijkingsopties vanuit verkeersveiligheid. Daarvoor is op basis van empirisch materiaal een vergelijking gemaakt van de verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom naar bouwperiode. De uitkomsten spelen een rol bij de vergelijking van inbreidingslocaties, aanbreidingslocaties en nieuwe stedelijke nederzettingen. Daarnaast zijn de verschillen in verkeersveiligheidseffecten tussen verstedelijking met menging of scheiding van nieuwe woon- en werkgebieden, tussen grootschaliger of kleinschaliger nieuwbouwlocaties, tussen eenzijdige of meerzijdig georiënteerde verstedelijkingslocaties verkend. Tevens is nagegaan of locaties nabij de afslag van een autosnelweg vanuit verkeersveiligheid gunstig of ongunstig beoordeeld moeten worden. De resultaten van de studie geven handreikingen hoe vanuit verkeersveiligheid verschillende verstedlijkingsopties beoordeeld kunnen worden.
- Datum rapport
- 1 augustus 1996
- Auteur
- H. Hilbers, TNO Infrastructuur, Transport en Regionale Ontwikkeling, afdeling verkeer en vervoer
- Uitgever
- TNO.
- Annotatie
-
41 p.
tab., graf.
In opdracht van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat (RWS), Adviesdienst Verkeer en Vervoer (AVV). - Begeleiding M.G.A. Storm (AVV). - De studie is uitgevoerd in de periode maart - augustus 1996. - Documentnummer
- 72771