Breda-Utrecht, De vergeten corridor : Een jaar verder; B-zeggen : Nota MKBA, fasering en financiering

Beschrijft nut en noodzaak van een nieuwe spoorlijn tussen Breda en Utrecht. De publicatie bevat een nadere onderbouwing met een verkenning van de maatschappelijke kosten en baten. Ook is nader ingegaan op de inpassing in de procedure voor de verbreding van de A27, de wijze van financiering van de spoorverbinding en de uitvoeringsmethode. De resultaten laten zien dat de investering in de spoorverbinding maatschappelijk nuttig is. De investeringen kunnen daarbij aanzienlijk lager uitvallen als wordt uitgegaan van een integraal ontwerp voor de A27-corridor van weg en spoorverbinding. De aanleg daarvan is mogelijk zonder vertraging op te leveren voor de A27. Door bij de verbreding al rekening te houden met de komst van de spoorlijn kan de A27 robuust en toekomstvast worden uitgevoerd en kan de aanleg sneller worden gerealiseerd met minder verstoringen tijdens de bouw. Door een slimme wijze van uitvoeren en aanbesteden, kan de benodigde omvang van de voorinvestering, die voor 2020 ten behoeve van de spoorlijn moeten worden gedaan, beperkt worden gehouden.

Datum rapport
27 maart 2009
Auteur
Goudappel Coffeng; BAM Rail
Uitgever
Goudappel Coffeng, BAM Rail.
Documentnummer
384183