De ondergrond bij ruimtelijke plannen : valkuilen en leermomenten toegelicht vanuit praktijkcases ondergronds bouwen

Verkenning naar de vraag waarom ondergronds bouwen, als mogelijkheid voor (extra) ruimtegebruik, niet consequent in planvorming wordt meegenomen. Er is een verkenning uitgevoerd voor drie kenmerkende projecten: de Spoorzone Delft, een project dat door zijn aanpak van de publiek-private samenwerking (PPS) opvalt; de Grote Markt Groningen dat nog tijdens de voorbereidingen om diverse redenen sneuvelde; en de Spoortunnel Best, inmiddels gerealiseerd, maar aanvankelijk helemaal niet zo gepland.

Datum rapport
1 december 2003
Auteurs
Meeuwsen, R.
Auteur
Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Bouwdienst Rijkswaterstaat (RWS, BD); Tekst en opmaak R. Meeuwsen
Uitgever
Centrum Ondergronds Bouwen (COB).
Annotatie
31 p.
In opdracht van COB, Provincie Zuid-Holland, Habiforum
Definitief
Documentnummer
268551