Het akoestisch effect van de snelheidsbeperking op Rijksweg A13 bij Overschie

Recentelijk is de maximaal toegestane snelheid voor alle verkeer op een deel van de A13 (RW13) ter hoogte van Overschie in beide richtingen verlaagd van 100 km/h to 80 km/h. Met een geautomatiseerde snelheidscontrole wordt ter plaatse de gemiddelde snelheid van nagenoeg ieder voertuig bepaald en volgt in geval van overschrijding van de toegstane snelheid een bekeuring. Een vermindering van de uitlaatgassenemissie was de belangrijkste reden voor verlaging van de maximaal toegestane snelheid. Een bijkomend effect zou echter een verlaging van de geluidsbelasting langs de A13 kunnen zijn. Door middel van vergelijking tussen de resultaten van de voor- en nameting kan er een uitspraak over het effect van de snelheidsbeperking op het geluidsniveau worden gedaan.

Datum rapport
1 januari 2003
Auteurs
Biegstraaten, F.J.W., Jansen, H.W., Roo, F. de
Auteur
TNO, Technisch Physische Dienst (TNO TPD); F. de Roo, H.W. Jansen, F.J.W. Biegstraaten
Uitgever
TNO TPD.
Annotatie
26 p. 
bijl., fig., tab.
In opdracht van Rijkswaterstaat Directie Zuid-Holland
Projectnaam Geluidsmetingen Rijksweg 13
Projectnummer 008.04065
(TNO-rapport ; DGT-RPT-020120)
Documentnummer
176801