Internationale verkenning verkeersveiligheid weg-goederenvervoer
Dit rapport is als volgt opgebouwd: hfdst. 2 beschrijft het belang van verkeersveiligheid voor het goederenvervoer. In hfdst. 3 wordt vervolgens een theoretisch kader geschetst waarin de verkeersveiligheidsproblematiek systematisch wordt gekarakteriseerd. Dit kader dient als 'kapstok' en ordeningsprincipe voor buitenlandse beleidsthema's en -maatregelen. Het kader is een nadere verdieping van het beleidsmodel dat DGG in haar Beleidsplan verkeersveiligheid goederenvervoer over de weg 2000-2005 hanteert. Hfdst 4 geeft een beknopte beschrijving van de aanpak van verkeersveiligheid in de bezochte landen. Hfdst. 5 tot en met 8 beschrijft relevant geachte facetten van het verkeersveiligheidsbeleid in de bezochte landen. In elk van deze hoofdstukken wordt steeds het gebruikelijke onderscheid gemaakt tussen beleid gericht op de mens, de omgeving (waaronder infrastructuur) en het voertuig. Dit onderscheid wordt ook door DGG gemaakt en wordt ook vaak in het buitenland gehanteerd. In hfdst. 9 wordt bediscussieerd welke van de buitenlandse beleidsthema's en -maatregelen in Nederland toepasbaar zijn. Bevat als bijlage het Motor Carrier Research& Development (MCR&D) Program (4-2-2000) van het US Department of Transportation (DOT), Federal Motor Carrier Safety Administration. Bevat als tweede bijlage "Heavy vehicle safety research : a new agenda of the 21st century" van de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA).