Milieudifferentiatie van de kilometerprijs: effecten van verschillende milieudifferentiaties van de kilometerprijs voor vrachtauto’s, bestelauto’s en autobussen
In opdracht van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft CE Delft de mobiliteits-, wagenpark- en milieueffecten van verschillende mogelijk differentiaties van de kilometerprijs voor vrachtauto’s, bestelauto’s en autobussen (niet-OV) onderzocht. Dit project heeft geresulteerd in de volgende rapportages:
een hoofdrapportage waarin de effecten onderzocht zijn van verschillende differentiatievarianten van een (meso-)lastenneutrale kilometerprijs. Onderzochte varianten zijn o.a. een niet-gedifferentieerde kilometerprijs, differentiatie naar gewicht, Euroklasse en CO2. Naast de inschatting van de effecten van de verschillende differentiatievarianten is ook bekeken in hoeverre de verschillende varianten technisch en juridisch haalbaar zijn.een addendum op de hoofdrapportage waarin een vergelijking is uitgevoerd van de in de hoofdrapportage gevonden effecten met de effecten die optreden bij twee andere tariefniveaus, namelijk een tariefniveau dat zich verhoudt tot de Duitse Maut (tariefniveau 2008) en een tariefniveau dat uitgaat van een macro-lastenneutrale invoering van de kilometerprijs.
- Datum rapport
- 1 oktober 2009
- Auteurs
- Essen, H. van, Rijkee, X., Schroten, A.
- Auteur
- Arno Schroten; Xander Rijkee; Huib van Essen ; CE Delft
- Uitgever
- CE Delft.
- Annotatie
-
Publicatienummer: 09.4896.50a
- Documentnummer
- 403124