Openstelling Waalbrug A2 bij Zaltbommel. Effecten van de openstelling en mogelijke maatregelen voor de A2 en A27

In januari 1996 is de eerste fase van de Waalbrug bij Zaltbommel met 2x3 (volledige) rijstroken opengesteld. Hierdoor zal naar verwachting het knelpunt Zaltbommel verdwijnen. Het aanbod stroomafwaarts op de A2 richting Utrecht zal echter verder toenemen, met naar verwachting extra en/of verplaatste filevorming op de A2 en de A27 tot gevolg. Als vervolg op een eerder uitgevoerde probleemverkenning is een onderzoek uitgevoerd om inzicht te krijgen in de situatie na openstelling van de Waalbrug en in de effecten van mogelijke korte-termijnmaatregelen. Dit rapport beschrijft de resultaten van het onderzoek. In het onderzoek zijn de mogelijke maatregelen beoordeeld voor een gemiddelde werkdag in 1996. Deze studie heeft voornamelijk betrekking op de te verwachten effecten voor de A2 in noordelijke richting en de ochtendspitsperiode. Voor de stroomafwaarts gelegen weggedeelten van de A2 en A27 zijn maatregelen onderzocht die de fileproblematiek kunnen verlichten. Als gevolg van de korte beschikbare tijd is voor de avondspits slecht een beperkt simulatiemodel met INTEGRATION gemaakt en hiermee zijn de effecten op de filevorming voor de Waalbrug voor het noord-zuid verkeer (alleen de filevorming voor de Waalbrug zijn berekend) berekend.

Datum rapport
1 januari 1996
Auteur
Goudappel Coffeng
Uitgever
Goudappel Coffeng.
Annotatie
13 p.
bijl., tab., fig.
Kenmerk: RDO58/Hn/790
In opdracht van Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Directie Oost-Nederland (RWS, ON)
Documentnummer
130478