Beoordelen van het wegontwerp op basis van zichtlengte
Rijgedrag wordt voornamelijk bepaald door de visuele perceptie die bestuurders van de weg opdoen. Een belangrijk aspect van deze visuele perceptie is de aanwezige zichtlengte, de afstand waarover bestuurders het voorliggende weggedeelte kunnen overzien. Uit een oogpunt van verkeersveiligheid en doorstroming zijn aan zichtlengtes minimum waardes verbonden. In 2000 is door NedGraphics samen met Rijkswaterstaat de applicatie Zicht ontwikkeld. Met deze applicatie kunnen zichtlengtes in het wegontwerp driedimensionaal berekend en geanalyseerd worden. Tevens kan gecontroleerd worden of het wegontwerp voldoet aan de richtlijnen op dit aspect. Met de applicatie Zicht kunnen berekende zichtlengtes in tabellen en grafieken gepresenteerd worden. Om oorzaken van eventuele zichtbeperkingen te kunnen achterhalen, beschikt de applicatie over functionaliteit om perspectieven te genereren. De perspectieven kunnen ook worden gebruikt voor wegbeeldanalyses. De applicatie Zicht is inmiddels binnen Rijkswaterstaat ingezet in een aantal grote projecten, zoals de Roertunnel in de A73-Zuid en de kruising van de HSL met de A4. In de praktijk is gebleken dat Zicht de kwaliteit van het wegontwerp verhoogt en dat ontwerpen geoptimaliseerd kunnen worden.