Prijsopbouw en ontwikkeling beton- en metselzand en grind : periode 1999-2004
Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft besloten het beleidsterrein van de bouwgrondstoffenvoorzienning af te bouwen en over te laten aan de markt. Om op termijn de effecten van de beleidswijziging te kunnen evalueren is deze studie uitgevoerd naar de prijsontwikkeling van beton- en metselzand en grind van 1999 tot heden (2004).De prijsopbouw van gangbare typen beton- en metselzand en grind is bepaald voor zes scenario’s: landelijke winning, regionale winning, productie van zand en grind uit tout-venant afkomstig van het Engelse deel van het Continentale Plat en import vanuit Duitsland. De productiekosten van betonzand uit de regionale voorziening blijken het laagste en die uit geïmporteerd tout-venant het hoogste. De kosten van het zand afkomstig uit landelijke winning of import zijn nagenoeg gelijk. Belangrijke factor in de prijs zijn de transportkosten naar de afnemer.De prijsontwikkeling van zand en grind kent een licht grillig verloop en is sterk afhankelijk van de markt (vraag) en het aanbod. In 1999 en 2000 nam de prijs van het zand en grind gemiddeld toe met 5% per jaar. In 2001 en 2002 was de prijsstijging sterker en bedroeg ongeveer 10% per jaar. Nadat vanaf 2002 de vraag naar beton sterk afnam is geen prijsstijging voor zand en grind geconstateerd en in een enkel geval is er sprake van een prijsdaling. De markteffecten blijken door de afnemers iets sterker te zijn gevoeld dan uit openbare cijfers blijkt.