Kwetsbaarheid voor overstroming van dijkring Centraal Holland

Het Nederlandse veiligheidsbeleid richt zich er primair op dat Nederland met dijken beschermd is tegen overstromingen vanuit zee en rivier. In het geval van Centraal Holland, kan statistisch één keer in 10.000 jaar water over de dijken heen stromen. Met andere woorden, er is een kleine kans dat het mis kan gaan. Bij een dergelijke overstroming zijn de gevolgen enorm. Met de wetenschap dat het klimaat verandert en de zeespiegel stijgt, wordt deze kans op een overstroming alleen maar groter. Maar ook het achterland is aan veranderingen onderhevig. In deze studie worden de verwachte veranderingen voor dijkring Centraal Holland in beeld gebracht en wat voor effect deze veranderingen zullen hebben op de risico voor overstroming vanuit de Noordzee. Nieuwe inzichten tonen aan dat door klimaatwijzigingen het gedrag van golven voor de kust zullen veranderen en de zeespiegel zal stijgen. Deze veranderingen beïnvloeden zowel de overschrijdingskans als de doorbraakkans van de waterkeringen. Daarnaast blijft de zandrivier zorgen voor een trendmatig zandverlies in de kustnabije zone. Om het huidige veiligheidsniveau te behouden wordt een toename voorzien in de noodzakelijke hoeveelheid zandsuppleties. Ook bodemdaling, economische ontwikkelingen en verandering in landgebruik zullen in de toekomst zorgen dat het overstromingsrisico groter wordt. Risico is immers kans x gevolg. Dijkring Centraal Holland ligt voor een groot deel onder NAP, tot maximaal -7m NAP. Uit de streekplannen voor de komende 30 jaar blijkt dat juist in de laagst gelegen gebied gebouwd zal worden. Door aan vier toekomstige landgebruikscenario’s een economische waarde van het gebied te koppelen, wordt voorzien dat de economische waarden van dijkring Centraal Holland bijna met 40% tot 2030 zal toenemen. Door nu al in te spelen op deze inzichten, kan de toenemende kwetsbaarheid wellicht worden beperkt. Een mogelijke manier om veiligheid te benaderen is door gebruik te maken van de veiligheidsketen. Hierbij kan naast de preventie van overstromingen, ook rekening gehouden worden met de gevolgen voor het achterland (pro-actie) en hoe de schade zo veel mogelijk beperkt kan worden (preparatie, repressie). Het maatschappelijke gesprek over veiligheid tegen overstromingen wordt voluit gevoerd. Verschillende projecten intern V&W onderzoeken en verkennen mogelijke verbeteringen voor het huidige veiligheidsbeleid. Aangezien de veiligheidsnormen bedacht zijn in de jaren zestig en met oog op de toekomstige ontwikkelingen blijft de vraag of het huidige veiligheidsbeleid nog adequaat genoeg is.

Datum rapport
1 juni 2006
Auteurs
Eijsbergen, E. van
Auteur
Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Rijksinstituut voor Kust en Zee (RWS, RIKZ); E. van Eijsbergen
Uitgever
RIKZ.
Annotatie
56 blz.
ill.
Werkdocumentnummer RIKZ/KW/2006.108w
In het kader van Project SafeCoast
Stageverslag Rijksuniversiteit Utrecht
Documentnummer
336592