TRIPS en het NRM : naar meer geavanceerde toepassingen : offerte voor Rijkswaterstaat, directie Noord-Brabant
Met het NRM Noord-Brabant zijn tot nog toe vooral studies gedaan die gericht zijn op lange termijn strategische verkenningen: waar liggen toekomstige knelpunten en welke maatregelen (aanleg infrastructuur) moeten worden genomen om de knelpunten op te heffen. Er komen echter steeds meer vragen waarbij het niet alleen gaat om infrastructurele oplossingen (op lange termijn), maar ook om benuttingsmaatregelen. Vaak gaat het hier om vragen die ook op korte of middellange termijn spelen. In die gevallen volstaat een statische alles of niets toedeling niet meer. Met name doen zich de volgende effecten voor, die niet met statische toedeling gemodelleerd kunnen worden: -het verkeersaanbod fluctueert gedurende een etmaal, leidend tot verschillende knelpunten (congestie) op verschillende plaatsen op verschillende tijdstippen; en -kruispunten of bottle-necks (toerritdoseringen, smalle bruggen, etc.) leiden tot beperkte doorstroming. Dit heeft wachttijd tot gevolg, die kan terugslaan op andere kruispunten in het netwerk, en congestie kan vooroorzaken. Omdat dergelijke effecten een invloed hebben op benutting van het wegennetwerk, is het modelleren van deze effecten van belang. Deze studie is erop gericht na te gaan hoe de dynamische module van TRIPS kan worden toegepast om bovengenoemde effecten te modelleren. In deze offerte worden een aantal toepassingen van TRIPS dynamische op de?ruit van Breda? nader uitgewerkt.
- Datum rapport
- 1 januari 1998
- Auteur
- Grontmij
- Uitgever
- Grontmij.
- Annotatie
-
13 p.
graf., tab.
In opdracht van: Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Directie Noord-Brabant (RWS, NB) - Documentnummer
- 129593