Knelpunten en migratievoorzieningen op de migratieroutes voor aal naar de belangrijkeleefgebieden in Nederland
De Aal komt in nagenoeg al het Nederlandse binnenwater voor. Zodoende zijn er duizenden barrières, die de Aal belemmeren tijdens de migratie van en naar de leefgebieden. De huidige studie geeft een overzicht van belangrijke leefgebieden en migratieroutes voor de Aal in Nederland. Verder zijn een groot aantal migratieknelpunten geïdentificeerd die zich bevinden in de waterlichamen van de Kaderrichtlijn Water. Daarbij is een landelijke prioritering gemaakt van de ruwweg 30 voor Aal belangrijkste migratieknelpunten (gemalen, stuwen, sluizen en waterkrachtcentrales). De aalkaart is een verbetering van de kaarten zoals die zijn opgenomen in het rapport "Nederland leeft met vismigratie" (Kroes et al. 2008). Voor deze verbeterde aalkaart zijn gegevens aangeleverd door waterschappen en directies van Rijkswaterstaat. Deze zijn voor glasaal intrek en schieraal uittrek geïnterpreteerd met expert kennis van de ecologen van deze organisaties. De aanpassingen in de nieuwe aalkaart hebben hoofdzakelijk betrekking op laag Nederland aangezien daar nog weinig informatie beschikbaar was over welke migratieroutes Aal gebruikt. Voor het bereiken van de leefgebieden in het binnenwater blijken lijnvormige wateren van groot belang. De "top 30" werd samengesteld uit twee typen knelpunten:1. Knelpunten op de overgangen tussen kust en binnenwateren (zoet-zout), met een groot achterliggend leefgebied (grote eenheden). Voorbeelden van dergelijke knelpunten zijn: de Afsluitdijk, de Haringvlietsluizen, Volkeraksluizen en het Noordzeekanaal. 2. Knelpunten op de overgangen tussen Rijkswateren en regio met een groot achterliggend leefgebied (grote eenheden). Te denken valt aan Gemaal Stroink (IJsselmeer/Wieden- Weerribben) en sluizen bij Stavoren en Lemmer (IJsselmeer/Friese meren). De belangrijke leefgebieden en migratieroutes voor de Aal zijn gebaseerd op de omvang van de KRW waterlichamen. Buiten de KRW waterlichamen bevinden zich echter nog meer leefgebieden en nog veel meer migratieknelpunten. Voor deze knelpunten is lgens ons geen prioritering nodig; bij een renovatie kan echter wel de afweging worden gemaakt of een migratievoorziening zinvol is. Het huidige overzicht laat zien waar voor de Aal de prioriteiten voor migratievoorzieningen liggen. Uit het overzicht van de maatregelen voor het 1e SGBP blijkt dat voor ongeveer de helft van de locaties uit de Top 30 onduidelijk is of en zo ja wanneer hier maatregelen voor vismigratie getroffen worden. Wij bevelen aan dat er zo veel mogelijk synergie gezocht wordt tussen de stroomgebiedsbeheerplannen voor de KRW en de gewenste maatregelen voor het aalbeheerplan. Zodoende is het van belang de noodzaak van migratievoorzieningen voor de ontbrekende locaties in overleg met de waterbeheerders in beeld te brengen.