Monitoring wegverkeergerelateerde informatiediensten en rijtaakondersteunende systemen vrachtverkeer 2019
Uit de Monitor Vracht 2019 blijkt dat chauffeurs regelmatig informatiediensten raadplegen voor vertrek. Vooral smartphone apps zijn populair, deze worden door 47% van de chauffeurs gebruikt. Ook tijdens de rit gebruiken de chauffeurs veelvuldig (actuele) verkeersinformatie. Voor navigatie zijn smartphone apps het meest populair, 68% van de chauffeurs gebruikt die. Van alle chauffeurs gebruikt 58% altijd een navigatiesysteem, en een deel van de chauffeurs gebruikt meerdere navigatiesystemen naast elkaar. Wegkantinformatie over het naderen van een file (50/70 op de matrixborden) wordt door bijna alle chauffeurs opgevolgd. Routeadvies minder, hierbij volgen ze (bij tegenstrijdige informatie) in ongeveer de helft van de gevallen de wegkantinformatie op, en in de helft van de gevallen het navigatiesysteem. De wegkantinformatie wordt als begrijpelijk en betrouwbaar beoordeeld. De volgende rijtaakondersteunende systemen zijn het meest aanwezig: standaard cruise control (93%), hill assistent (66%), eco-driving systeem (60%), autonoom noodstopsysteem (57%), rijstrookassistentie waarschuwing (54%), ESC (52%) en botswaarschuwing (51%). De systemen staan meestal aan, vooral botswaarschuwing en standaard/adaptive cruise control worden veel gebruikt. De waarschuwingssystemen hebben tot gevolg dat chauffeurs alerter zijn, en bijvoorbeeld het stuur corrigeren of de snelheid matigen. Bij eco-driving zegt meer dan de helft van de chauffeurs gelijkmatiger te rijden. Twee derde van de chauffeurs past altijd de bandendruk aan na een waarschuwing van het bandenspanningscontrolesysteem. De meerderheid van de chauffeurs heeft het idee dat de systemen hen helpen om veiliger en/of zuiniger te rijden, en vinden dat de systemen bijdragen aan het rijcomfort.