Ontwerp en inrichting Spitsstroken, Plusstroken en Bufferstroken : advies voor de spoedwetprojecten

In het kader van de Spoedwet Wegverbreding zullen de komende jaren veel wegvakken van autosnelwegen worden voorzien van spitsstroken, plusstroken of bufferstroken. Om de doelstellingen ten aanzien van een verbeterde doorstroming en het behoud van verkeersveiligheid te verwezenlijken, is het van belang dat spoedwetstroken zodanig worden ontworpen en ingericht dat bij weggebruikers geen verwarring zal ontstaan, noch over de actuele wegindeling noch over de juiste bestemming van rijstroken nabij discontinuïteiten. Hiervoor is het gewenst om spoedwetstroken zoveel mogelijk uniform in te richten en aan te sluiten bij reeds gebruikelijke systematieken voor bijvoorbeeld bewegwijzering, zodat de situatie op grond van een eenvoudige inrichting duidelijk herkenbaar is voor de automobilist. Dit rapport biedt de ontwerper houvast bij het ontwerp en de inrichting van spoedwetstroken.

Datum rapport
17 februari 2004
Auteurs
Helleman, D.E., Vries, J.R.C. de
Auteur
Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Adviesdienst Verkeer en Vervoer (RWS, AVV); D.E. Helleman, J.R.C. de Vries
Uitgever
Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Adviesdienst Verkeer en Vervoer (RWS, AVV).
Annotatie
55 p.
ill.
Met lit.opg.
Rapportnr.: IBW.04-0061
(met verwerking van de errata van 17 maart 2004 en 31 maart 2004)
VERVANGEN DOOR VERSIE 15 JULI 2005
Documentnummer
251731