Evaluatie-onderzoek van de ophoging met AVI-bodemas in Rijksweg A15 : deelrapport 5 : effecten van verkitting bij zetting

De gevolgen van zetting van een ophoging van verkitte AVI-bodemas zijn berekend met het rekenmodel Plaxis. Hoewel de treksterkte van het heterogene materiaal AVI-bodemas moeilijk te bepalen is (hiervoor is nader onderzoek nodig) lijkt het erop dat verkitting niet hoeft te leiden tot schade waanneer door een slappe ondergrond een grote zetting ontstaat. Schade is wel te verwachten als de ondergrond ongelijkmatige zettingen zal vertonen, bijvoorbeeld door de aanwezigheid van een stroomgeul die is gevuld met een andere grondsoort. ook (natuurlijke) horizontale overgangen van grondsoorten zijn riskant. Behalve het genoemde voorbehoud betreffende de treksterkte, is ook enige voorzichtigheid nodig vanwege de relevante relatie tussen de snelheid van ophoging (en dus zetting) en de verkittingssnelheid. Bij de uitvoering speelt de ophoogsnelheid een belangrijke rol. Een riskante situatie is de gefaseerde uitvoering vna een ophoging, d.w.z. een laag aanbrengen en na enige tijd daarop een nieuwe laag aanbrengen. De eerdere laag is inmiddels mogelijk reeds verkit en wordt dan blootgesteld aan de zetting van de nieuwe laag.

Datum rapport
1 januari 2002
Auteurs
Halter, W.R.
Auteur
W.R. Halter; Fugro
Uitgever
Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Dienst Weg- en Waterbouwkunde (RWS, DWW).
Annotatie
37 + [43] p. 
ill.
Rapportnr. DWW-2002-037
(Publicatiereeks grondstoffen ; 2002/10)
Rapportnr. Fugro-K-0028/005
Het rapport: Evalutatie-onderzoek van de ophoging met AVI-bodemas in Rijksweg A15 bestaat uit 1 samenvattend eindrapport en de volgende 5 deelrapporten: 1. Voorstudie. 2. Milieutechnisch onderzoek. 3. Het functioneren van de zandbetonietafdichting. 4. Vormen van verkitting. 5. Effecten van verkitting bij zetting.
In opdracht van: Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Dienst Weg- en Waterstaat (RWS, DWW)
ISBN 9036937914 (set)
ISBN 9036937973
Documentnummer
237401