Selectiemethode gevaarlijke wegvakken : risicobenadering verkeersveiligheid

Bevat een methode: om de risico?s van het wegverkeer in kaart te brengen; om de risicoknelpunten van het wegverkeer te prioriteren; en om kosten-effectieve maatregelen te nemen. De methode is bedoeld voor analisten die studies doen naar de veiligheid op de Nederlandse wegen. Voor de Gemeentelijke en Waterschaps wegen zal de methode niet altijd toepasbaar zijn. Dit komt doordat gegevens ontbreken of doordat het aantal ongevallen geen op statistiek gebaseerde uitspraken toelaten. De volgende indeling van wegen wordt gehanteerd: autosnelwegen; autowegen, wegen buiten de bebouwde kom (bubeko) en wegen binnen de bebouwde kom (bibeko). Mogelijk zal in de toekomst het indelingsprincipe van Duurzaam Veilig gebruikt worden. Kenmerkend voor de methode is dat gestreefd wordt naar objectivering van verkeersveiligheidsvraagstukken; hierbij wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van de verkeersongevallenadministratie en algemene gegevens over verkeer en vervoer.

Datum rapport
17 februari 2002
Auteurs
Horn, B.A. van den, Huijbers, J.J.W., Poortvliet, A. van
Auteur
Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Rijkswaterstaat Bouwdienst (RWS, BD); A. van Poortvliet, B.A. van den Horn, J.J.W. Huijbers
Uitgever
RWS, BD, RWS,.
Annotatie
7 p.
Fase 2, stap 5
RBVV-R-00.025
Documentnummer
331273