Aansluiting en afstemming MKBA/OEI en m.e.r. : notitie

De leidraad "Overzicht Effecten Infrastructuur" (OEI) is toegepast om de effecten en het maatschappelijk rendement van grote infrastructuurprojecten als Schiphol en de HSL-Oost te onderzoeken. Begin 2002 zijn de ervaringen met de leidraad geëvalueerd. In het evaluatierapport wordt een aantal verbeterpunten genoemd, die zowel betrekking hebben op procesmatige als inhoudelijke aspecten. Eén van de verbeterpunten uit de actieagenda OEI is het verduidelijken van de rol en positie van een OEI/MKBA (Maatschappelijke Kosten-Baten Analyse) in het besluitvormingsproces. Onderdeel van die actie is het verhelderen van de positie van een OEI ten opzichte van de Trajectnota/Milieu Effect Rapportage (m e r) en het qua timing beter op elkaar afstemmen van beide instrumenten. Deze notitie geeft advies over het verhelderen en verbeteren van de relatie tussen OEI/MKBA en mer.

Datum rapport
1 maart 2004
Auteurs
Visser, J.
Auteur
Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Dienst Weg- en Waterbouwkunde (RWS, DWW); J. Visser
Uitgever
RWS, DWW.
Annotatie
20 p.
In opdracht van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Directoraat-Generaal Personenvervoer (DGP)
Opdrachtgever: C. Krooshof
Documentnummer
322644