OV-waarde van nieuwe woningbouwlocaties : ontwikkeling van een methodiek om de stedebouw- en verkeerskundige inrichting optimaal te laten bijdragen aan het gebruik van het openbaar vervoer
Om te komen tot een instrument dat het gebruik van OV optimaal benut is er een inventarisatie gemaakt van factoren die van invloed zijn op het OV-gebruik: woningkenmerken, stedebouw- en verkeerskundige kenmerken, bewonerskenmerken en omgevingskenmerken. Ook het planproces speelt hierbij een belangrijke rol. Daarnaast wordt een beschouwing gegeven van de bruikbaarheid van in Nederland gehanteerde prognosemodellen om de OV-waarde van een locatie te bepalen. Vervolgens worden de stedebouwkundige en verkeerskundige ontwerp-variabelen voor de inrichting van een woonwijk beschreven die invloed hebben op het OV-gebruik. Aan de hand van zes VINEX-locaties worden de ontwerpvariabelen in de praktijk toegepast. Tevens is een analyse uitgevoerd naar het verplaatsingsgedrag van huishoudens op nieuwe woonlocaties. Tot slot wordt de opzet van de methodiek beschreven om de OV-waarde van woninglocaties te bepalen, waarna deze is toegepast op VINEX-locatie Nesselanden.
- Datum rapport
- 1 januari 1997
- Auteur
- BRO
- Uitgever
- BRO.
- Annotatie
-
VIII, 38 p. fig, tab. In opdracht van Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Adviesdienst Verkeer en Vervoer (AVV). - Projectbegeleiding R.A. de Bruin
- Documentnummer
- 176251