Belastingmodellen WTI2017 : gevoeligheidsanalyse en adviezen voor eventuele aanpassingen aan Hydra-Ring

In het kader van WTI2017 worden productieberekeningen uitgevoerd voor de watersystemem bovenrivieren, benedenrivieren en IJssel- en Vechtdelta, voor zover deze systemen worden beïnvloed door te nemen maatregelen (bijvoorbeeld Ruimte voor de Rivier) in de periode tot en met 2017. Voorafgaand aan de uitvoering van de productieberekeningen dient duidelijk te zijn welke aansturing gehanteerd dient te worden voor de productieberekeningen. Het gaat hierbij om de aansturing in relatie tot de te hanteren stochasten in het belastingmodel zoals beoogd in het kader van Hydra-Ring (Roscoe et al, 2012). Op dit moment is er nog enige onzekerheid ten aanzien van de invulling van het belastingmodel, dat wil zeggen: vanwege de overstap naar overstromingskansen dient het bestaande belastingmodel wellicht op detailpunten aangepast te worden. Door Deltares is aan HKV gevraagd enkele onderwerpen nader te onderzoeken. Die betreffen zaken als onzekerheid afvoerverdeling op de splitsingspunten, al of niet stochasten meenemen van de afvoergolfvorm te Borgharen, faalmodi van Europoortkering en Haringvlietsluizen en correlatiemodelleringen tussen rivieren (waaronder die tussen Rijn en Maas). Daarbij gaat het om het op hoofdlijnen in kaart brengen van de mogelijkheden van het uitbreiden/vereenvoudigen van het belastingmodel en om de consequenties voor de benodigde productieberekeningen. In dit rapport wordt hiervan verslag gedaan. Daarbij is aandacht geschonken aan de volgende aspecten: • Wat zijn de belangrijkste opties? • Wat is de verwachte invloed (ruwe schatting) van een beschouwde optie op het MHW? • Wat zijn de argumenten voor/tegen een optie, in relatie tot het geschatte effect op het MHW en de haalbaarheid ivm extra productiesommen? Het hoofddoel van deze studie is om per onderdeel een advies te geven voor de behandeling in de WTI2017, inclusief de belangrijkste argumenten daarvoor. Deze adviezen, alsmede de belangrijkste conclusies voor de genoemde onderdelen, zijn gezien het grote aantal onderdelen niet kort samen te vatten. Wel worden hier twee belangrijke conclusies/adviezen genoemd, namelijk dat het de moeite loont de onzekerheid op de splitsingspunten op te nemen in Hydra-Ring, en dat het zinvol is om – op het traject Borgharen tot Lith – de (breedte van de ) golfvorm te Borgharen stochastisch mee te nemen. Dat laatste leidt tevens tot een andere werklijn (overschrijdingsfrequentie) van de afvoer te Lith.

Datum rapport
1 september 2013
Auteurs
Geerse, C.
Auteur
C. Geerse ; HKV lijn in water
Uitgever
HKV Lijn in Water.
Annotatie
84 p.
Ill., bijl.
Met lit.opg.
PR2647.40
In opdracht van Deltares
Documentnummer
534572