Veiligheid spitsstroken, plusstroken en bufferstroken : advies voor de spoedwetprojecten

Het ontbreken van de vluchtstrook en versmalde rijstroken hebben een negatief effect op de verkeersveiligheid. Er zijn geen goed vergelijkbare situaties om de mate van onveiligheid te kunnen kwantificeren. Proeven die de afgelopen jaren zijn gedaan met spitsstroken en plusstroken laten evenwel zien dat met aanvullende maatregelen de verkeersveiligheid op peil kan worden gehouden. Dit advies is opgesteld op basis van de beschikbare kennis (binnenlands en buitenlands onderzoek en expert opinions). In dit rapport wordt beschreven hoe ontwerp, de inrichting en de uitrusting van spitsstroken en plusstroken dienen te worden vorm gegeven en welke aanvullende maatregelen dienen te worden getroffen om aan het uitgangspunt te voldoen dat bij het openstellen van spitsstroken en plusstroken de verkeersveiligheid ter plaatse niet mag verslechteren.

Datum rapport
17 september 2003
Auteurs
Bogaerts, M.P., Vliet, P. van
Auteur
M.P. Bogaerts, P. van Vliet ... [et al.]; Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Werkgroep 'Advies Veiligheid Spitsstroken en Plusstroken'
Uitgever
RWS, AVV.
Annotatie
24 p. 
bijl
Met lit.opg.
Werkgroepleden: M.P. Bogaerts (voorzitter), P. van Vliet, G. Schermers, A. Reijneveld, J.R.C. de Vries, D.E. Helleman (RWS, AVV), R.J. Sielcken, M.C. Robijns (RWS, Directie Noord-Holland NH), L. Schippers (Landsadvocaat)
Rapportnr.: Vm-4750
Documentnummer
177272