Tussentijdse evaluatie proefvakken IFCO A2 Breukelen : evaluatie van hoog- en laaggelegen IFCO vakken en vergelijkingen met verticale drainage

Op besluit van Directie Utrecht is in 1996 een proefvak volgens de IFCO methode ingericht i.h.k.v. de verdubbeling van de Rijksweg 2 (A2) tussen Amsterdam en Utrecht. Interessant aan de IFCO methode is waar de stabiliteit van hoge zandlichamen met de traditionele wijze van ophogen een probleem zou vormen, en het op tijd halen van een restzettingscriterium. Voor lage ophogingen tot 2 meter is reeds ervaring opgedaan, maar voor hogere ophogingen nog niet. De vraag is of de resultaten behaald bij de lage ophogingen zonder meer geextrapoleerd mogen worden naar hoge ophogingen. Bovendien is een vergelijking met de traditionele wijze van ophogen (verticale drainage met eventueel overhoogte) erg interessant. Doelen van het onderzoek: 1. Is de IFCO methode sneller voor hoge ophogingen sneller dan de traditionele wijze van ophogen? 2. Kan met de IFCO methode in een kortere tijd worden voldaan aan de restzettingseis dan met de traditionele wijze van ophogen.

Datum rapport
1 februari 2002
Auteurs
Berg, A. van den, Grashuis, A.J.
Auteur
Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Dienst Weg- en Waterbouwkunde (RWS, DWW); A.J. Grashuis en A. van den Berg
Uitgever
RWS, DWW.
Annotatie
21 p. 
graf., tab.
Rapportnr. DWW-2002-021
Rapportnr IR-R02.001
Documentnummer
237262