Case study indirecte effecten van investeringenin infrastructuur : doorrekening en vergelijking van de case personenvervoer

Investeringen in infrastructuur genereren directe effecten in de vorm van reistijdwinsten en reiskostenbesparingen. Daarnaast zijn er vaak ook indirecte effecten. De directe voordelen van investeringen in infrastructuur worden dan overgedragen, bijvoorbeeld via prijsverlagingen, waardoor bedrijven en gezinnen die de nieuwe of verbeterde infrastructuur niet gebruiken, toch de vruchten van die investeringen plukken. Om de indirecte effecten van infrastructuurprojecten in beeld te brengen zijn in Nederland en daarbuiten diverse modellen beschikbaar. Ze verschillen echter sterk in termen van volledigheid, wetenschappelijke kwaliteit, mate van empirische toetsing en praktische bruikbaarheid. Om meer zicht te krijgen op de onderlinge overeenkomsten en verschillen en de sterke en zwakke punten, heeft de Dienst Verkeer en Scheepvaart (DVS) van het ministerie van Verkeer en Waterstaat het idee gelanceerd om een aantal van deze modellen op eenzelfde case toe te passen. Zo'n case beschrijft een infrastructuurproject, waarvan de indirecte effecten dienen te worden doorgerekend.

Datum rapport
1 december 2008
Auteurs
Heyma, A., Hof, B.
Auteur
B. Hof; SEO Economisch Onderzoek; A. Heyma; Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Dienst Verkeer en Scheepvaart (RWS, DVS)
Uitgever
SEO Economisch Onderzoek.
Annotatie
IX, 79 p.
(SEO-rapport ; 2008-20)
ISBN 9789067334839
Met lit.opg.
In opdracht van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat Dienst Verkeer en Scheepvaart (RWS, DVS)
Documentnummer
384997