Lessen uit Duitsland : afweging en samenwerking bij de planning van HWN-OWN in Nordrhein-Westfalen

Bij het zoeken naar mogelijkheden om knelpunten op het hoofdwegennet op te lossen wordt gedacht aan een optimalere verdeling van verkeersstromen. Dat is mogelijk te realiseren door een verbetering van het onderliggend wegennet (Nota Mobiliteit). Dit betekent dat afwegingen gemaakt moeten worden tussen a) de verbetering van het hoofdwegennet, b) de verbetering van het onderliggend wegennet en c) de verbetering van de samenhang tussen hoofd- en onderliggend wegennet. De vraag is hoe dergelijke afwegingen in het buitenland gemaakt worden. De ervaringen in het buitenland kunnen mogelijk helpen om in Nederland tot optimale oplossingen te komen. Om deze reden is een case-studie naar de praktijk voor deze afwegingen tussen HWN en OWN en de daarbij optredende samenwerking tussen betrokken actoren in Nordrhein-Westfalen uitgevoerd.

Datum rapport
29 september 2005
Auteurs
Blom, U., Korz, S., Wassink, G.J.
Auteur
U. Blom, S. Korz, G.J. Wassink; ARCADIS Ruimte & Milieu
Uitgever
Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Adviesdienst Verkeer en Vervoer (RWS, AVV).
Annotatie
41 p.
ill.
Onderzoek in opdracht van RWS, AVV t.b.v. het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Directoraat-Generaal Personenvervoer (DGP)
Projectbegeleiding J.T.A. van der Loop
Documentnummer
319856