Ga naar de inhoud
Naar homepage van openbaarmakingen, onderdeel van Rijkswaterstaat - Ministerie van Infrastructuur en WaterstaatRijkswaterstaatMinisterie van Infrastructuur en Waterstaat
Direct naar
  • over dit publicatieplatform
Rijkswaterstaat Publicatie Platform
  • Homepage
  • Open overheid
  • Overige publicaties
  • Ter inzage
  • over dit publicatieplatform
  1. Homepage ›
  2. Open overheid ›
  3. Onderzoeksrapporten ›
  4. Dynamiek in het NRM Noord-Brabant : TRIPS dynamisch

Dynamiek in het NRM Noord-Brabant : TRIPS dynamisch

Er is behoefte aan een toedelingsinstrument waarbij beter rekening wordt gehouden met de capaciteit van het gehele wegennet, dus niet alleen die van een wegvak, maar ook die van kruisingen. Dit is de reden waarom er gezocht wordt naar mogelijkheden om meer geavanceerde toedelingsmethoden binnen het NRM in te zetten, waarbij: -beter rekening wordt gehouden met de capaciteit van het wegennetwerk en -verkeersbeheersings- en benuttingsmaatregelen gemodelleerd kunnen worden. In dit verband is Rijkswaterstaat met name geïnteresseerd in mogelijkheden om op basis van het bestaande instrumentarium tools te ontwikkelen die een alternatief bieden voor microscopische dynamische modellen. In deze studie zijn de mogelijkheden van TRIPS voor dynamische toedeling binnen het NRM getoetst d.m.v. een pilot op de ruit van Breda. Deze toepassing bouwt voort op het bestaande NRM dat reeds in het pakket TRIPS is opgezet. De doelstellingen van dit onderzoek zijn: -Nagaan of met dynamische toedeling in TRIPS dynamische netwerkeffecten beter te modelleren zijn dan met de conventionele NRM toepassingen. Het gaat hierbij om de vraag in hoeverre zaken als wachtrijvorming, het optreden van bottlenecks en de effecten hiervan op het routekeuzegedrag realistisch gemodelleerd; -Het in kaart brengen van wat de meerwaarde is van de nieuwe toedelingsmethode tegenover de conventionele NRM toedelingsmethode; -Tenslotte dient nagegaan te worden in welke gevallen het zinvol is om de nieuwe toedelingsmethode toe te passen. Hierbij dienen de extra kosten van de methode tegen de extra inzichten te worden afgewogen. Om de bovengenoemde vragen te beantwoorden zijn in deze studie in verschillende situaties toedelingen uitgevoerd met de conventionele NRM-toedelingsprocedure en de dynamische toedeling. Op basis hiervan zijn uitspraken gedaan over de meerwaarde van de dynamische toedeling in relatie tot de kosten hiervan.

Datum rapport
1 januari 1999
Auteur
D. Ettema, G. Tamminga; Grontmij
Uitgever
Grontmij.
Annotatie

44 p.
bijl., tab., fig.
In opdracht van: Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Directie Noord-Brabant (RWS, NB)
Publicatienr.: 42.89991
Doc.nr.: V&!-99004056.doc/DE/jj
Met samenv.

Documentnummer
79528
  • 79528.pdf (pdf, 12 MB)



Over deze site

  • Over dit publicatieplatform
  • Privacy
  • Copyright
  • Toegankelijkheid
  • Archief van deze site

Snel naar

  • Rijkswaterstaat Homepage
  • Rijkswaterstaat Standaarden
  • Rijkswaterstaat Beeldarchief
  • Rijkswaterstaat Data
  • Platform Participatie
  • Officiële bekendmakingen

Contact

Rijkswaterstaat kunt u bereiken via telefoon 0800-8002

of  stel hier online een vraag