Onderhogen van zandbed in geocentrifuge : geocentrifugeproeven TU Delft
In het kader van het Rijkswaterstaat SI2 innovatieproject onderhogen, waarbij zettingsverschillen in wegen vanaf de onderzijde worden gecorrigeerd, zijn er in opdracht van de Dienst Weg- en Waterbouwkunde proeven gedaan in de geocentrifuge van de TU Delft. De zettingscorrectie wordt als volgt uitgevoerd: in boorgaten in de ondergrond worden cilindervormige expanders in opgevouwen toestanden geplaatst. Deze worden vervolgens in groepen van 3 tot 9 tegelijkertijd gevuld met cemen/bentoniet slurry. Bij onderhogen moet het verkeer op de weg veilig kunnen blijven rijden. Dit betekent dat het proces van onderhogen geleidelijk en gelijkmatig moet plaatsvinden, zonder schade aan het wegdek. Dit wordt steeds gemonitord d.m.v. tachymetrie, met minimale verkeershinder. Een grootschalige proef met onderhogen van een gedeelte van de N11, heeft laten zien dat de expanders niet te diep en het liefst in zand moeten worden geplaatst, daar het rendement dan groter is