Onderzoek naar het voorkomen van lichthinder t.g.v. de Pergolaconstructie bij de kruising van A4 en HSLK
In de omgeving van Leiden zal het traject van de Hoge Snelheidslijn (HSL) kruisen met het traject van de A4. De kruising zal worden uitgevoerd als een verdiepte bakconstructie, waarin het oostelijke en westelijke traject van de A4 worden ondergebracht. De bakconstructie zal worden uitgevoerd als een betonplaat met uitsparingen. Dit heeft een afwisseling van licht en schaduw als gevolg, die mogelijk kan leiden tot hinder voor het wegverkeer en tot klachten kan leiden bij weggebruikers met epilepsie of migraine. De mogelijke slagschaduwpatronen zijn gedurende de dag berekend en grafisch in beeld gebracht. De hinder voor de weggebruikers is bepaald, waarbij frequentie en intensiteit van de lichtwisseling en het waarnemen op de donkerste plaatsen in aanmerking zijn genomen. Geeft mogelijke oplossingen voor dit probleem.
- Datum rapport
- 1 oktober 2001
- Auteurs
- Roo, F. de
- Auteur
- F. de Roo; S&T engineering
- Uitgever
- S&T engineering.
- Annotatie
-
24 p. bijl., ill. In opdracht van Directoraat Generaal Rijkswaterstaat, Projectdirectie Uitvoering HSL-Zuid Begeleiding J.W. Huijben, Bouwdienst Rijkswaterstaat (RWS, BD), Afd. Tunnelbouw Met 4 lit.opg.
- Documentnummer
- 136277