Waterstandsverhogingen door windopzet en translatiegolven op de Maasroute

De Maasroute is de scheepvaartroute tussen Weurt (Nijmegen) en Ternaaien (België). Deze scheepvaartroute zal worden opgewaardeerd en in het kader daarvan zijn randvoorwaarden van de waterstanden nodig ten behoeve van de programma's van eisen voor de verschillende objecten in de Maasroute. De waterstanden op de Maas worden geregeld door stuwen en dat betekent dat een beheerpeil bekend is. Dit peil kan echter afwijken door windopzet, translatiegolven door het schutten van sluizen en translatiegolven samenhangend met de scheepvaart. Tot nog toe is verondersteld dat de waterstandsverhoging door genoemde oorzaken maximaal 0,20 m is, maar bij RWS is nu behoefte om deze veronderstelling te toetsen. Daarnaast is verzocht te adviseren over de benodigde pompcapaciteit bij object Heumen ten tijde dat scheepvaart gebruik moet maken van de sluis.

Datum rapport
1 juli 2002
Auteurs
Verheij, H.J.
Auteur
WL|Delft Hydraulics = Waterloopkundig Laboratorium (WL); H.J. Verheij
Uitgever
WL.
Annotatie
54 p. 
ill.
(WL-rapport ; Q3099)
In opdracht van Rijkswaterstaat De Maaswerken
Documentnummer
221789