Vermoeiing stalen rijdekken : restlevensduur : fase 1 algemene oriëntatie en haalbaarheid
In studies naar de vermoeiingssterkte van stalen rijdekken is voor de bepaling van de levensduur met behulp van de breukmechanica tot nu toe uitgegaan van een eindscheur gelijk aan de dekplaatdikte. Het is bekend dat het brugdek dan nog wel zijn functie vervult en dus nog een zekere restlevensduur heeft. Het bestaande breukmechanica model voorziet echter niet in scheurgroei van door-de-wand scheuren. Ondanks het feit dat de levensduur na doorscheuren waarschijnlijk beperkt is en er dus toch gerepareerd moet worden is kennis omtrent deze fase in de totale levensduur van belang. Het onderzoek voorziet in de opbouw van kennis ten behoeve van het bepalen van de restlevensduur na doorscheuren. Hiervoor worden 3D eindige elementen analyses uitgevoerd, waarmee de spanningsintensiteitsfactoren voor een geometrie met door-de-wand scheuren kan worden bepaald. Deze resultaten worden vervolgens geschikt gemaakt voor scheurgroeianalyses. De eindige elementen analyses worden gevalideerd met behulp van proeven.