De relatie tussen snelheidslimietverandering en verkeersveiligheid : een literatuurstudie
De VVD en het CDA hebben op 30 september 2010 een regeerakkoord gesloten waarin onder andere door de partijen werd afgesproken op delen van het snelwegennet de wettelijke maximum snelheidte verhogen van 120km/u naar 130km/u. Om dit te realiseren worden door de Dienst Verkeer en Scheepvaart (DVS) en andere partijen verschillende implementatie scenario’s ontwikkeld. Parallel daaraan is een aantal proeftrajecten geidentificeerd waar al in het voorjaar van 2011 130Km/u gereden zal mogen worden (vanaf 1 maart 2011 o.a. op de afsluitdijk). Om te komen tot een goede implementatie van de nieuwe snelheidslimiet (130km/u) wil DVS weten welke wetenschappelijke modellen gebruikt kunnen worden om de relatie tussen snelheid en verkeersveiligheid te representeren. De centrale vraag hierbij is: Welke wetenschappelijke modellen geven onderbouwing over de relatie tussen snelheden van verkeer en verkeersveiligheid?