Algemene veiligheidsbeschouwing enmodellering van wegverkeerbelasting voorbrugconstructies
Rijkswaterstaat heeft TNO opdracht gegeven om op basis van meetgegevens van april 2008 aan de WIM meetlocaties in Nederland verkeersbelastingen vast te stellen voor bruggen. Doel is de resultaten te vergelijken met de waarden voor de verkeersbelasting op bruggen gegeven in Eurocode NEN-EN 1991-2. Ook doel van dit onderzoek is het verloop van de frequentieverdeling van as- en voertuiglasten uit 1998 te verifiëren op basis van metingen in 2008. Hierbij gaat het met name om het verifiëren van de ‘knik’ in de frequentieverdeling, waarbij er rechts van de knik relatief hoge frequenties voor voertuiglasten boven de 50 ton voorkomen. Het al of niet aanwezig zijn van een dergelijke ‘knik’ en het verloop van de verdeling rechts van deze knik heeft grote invloed op de extrapolatie van deze verdeling en derhalve op de rekenwaarde (die door extrapolatie bepaald wordt). Gaat in op de verkeersbelasting op bruggen en de relatie tussen de Eurocode en een probabilistisch belastingmodel op basis van metingen aan Nederlandse bruggen. Dit onderdeel bouwt voort op eerder in 1992 en 1998 door TNO in opdracht van RWS uitgevoerde studies naar de verkeersbelastingen die voor de uiterste grenstoestand zouden kunnen worden gebruikt. Deze studies zijn echter voornamelijk uitgevoerd op basis van meetgegevens van 1978 en 1998. In dit rapport wordt gebruik gemaakt van de meest recente meetgegevens.